Ga naar inhoud
4.png

Maya’s Avonturen op school

Een Schooldag vol Zorg en Structuur: Hoe Maya Haar Eigen Weg Vindt in de Klas

Voor Maya is school een avontuur vol uitdagingen en groei. Ze volgt regulier basisonderwijs, waar haar ontwikkeling centraal staat—een proces dat geduld en creativiteit vraagt.

Aanvankelijk startte ze in de eerste kleuterklas, maar de drukte bleek overweldigend. Na een week verhuisde ze naar een kleinere peuterklas, waar ze beter tot rust kwam. Maar ook die groep groeide, wat opnieuw aanpassing vergde.

"Maya’s schoolverhaal is geen gemakkelijk traject, maar met liefde, aanpassingen en vastberadenheid blijft zij vooruitgaan, stukje bij beetje."

Een Juf Die Begrijpt

De ideale juf voor de ouders van Maya is iemand die haar ziet als individu, voorbij haar diagnoses. Een juf die voldoende tijd en aandacht voor haar heeft, duidelijke structuur biedt en de zorg en ondersteuning geeft die zij nodig heeft. Momenteel zit Maya in de tweede kleuterklas, bij een juf die bereid is om mee te denken over haar behoeften. Dit jaar voelt als een frisse start, vooral na een moeizaam vorig schooljaar met weinig begrip van haar vorige juf. Sinds vorig jaar is een ondersteuner gestart die haar helpt om structuur en rust te vinden.

Kleine Veranderingen, Groot Effect

Met kleine, doeltreffende aanpassingen maakt de juf Maya’s schooldag aangenamer. Een wiebelkussen naast de juf helpt haar beter te focussen, en persoonlijke bakjes met haar symbool in de klas verminderen keuzestress. Groepswerk blijft een uitdaging; Maya speelt liever alleen en trekt zich terug op de speelplaats. Toch biedt haar sociale interactie thuis met haar broer een sprankje hoop voor de toekomst.

Een Wereld van Haar Eigen

Maya koestert haar eigen wereld, waar ze zich veilig en vrij voelt. Op de speelplaats zoekt ze rust en speelt ze met volle overgave alleen, volledig opgaand in haar eigen gedachten en ontdekkingen.

Balans Tussen Twee Werelden

Thuis komen de prikkels van school vaak los. Frustratie, woedeaanvallen en slaapproblemen zijn een terugkerende uitdaging. Na een drukke dag heeft ze veel tijd nodig om tot rust te komen. Medicatie helpt haar in slaap te vallen, terwijl de nabijheid van haar ouders haar ’s avonds ontspanning biedt. Haar ouders blijven zoeken naar balans. Op school wordt nagedacht over aanpassingen, zoals een mix van binnen- en buitenspelen tijdens de lange middagspeeltijd.

Positieve Blikken op de Toekomst

De ouders stellen zich geregeld de vraag of het de moeite waard is om voor deze situatie te vechten, gezien de enorme belasting die de drukte voor Maya met zich meebrengt. Als Maya meer rust nodig heeft, zoals snoezelruimtes, kleinere klassen en kortere speeltijden, twijfelen ze of het reguliere onderwijs deze behoeften kan bieden. Ondanks de zorgen over haar groei naar het lager onderwijs en de hoge verwachtingen die daar spelen, blijven Maya’s ouders hoopvol. Samen met het CLB, de zorgleerkracht en de juf willen ze kijken hoe elke actor Maya ervaart en wat het beste pad voor haar is. Tot die tijd koesteren ze de kleine overwinningen die Maya elke dag boekt – van het zelfstandig uitdoen van haar jas met een beetje hulp, tot het fietsen op de speelplaats en het beklimmen van het klimrek.