De eerste zinnen van je portret trekken de aandacht en zetten de toon
Je kan gaan voor een tekstje, voor een paar losse woorden (bv bijnamen, de scouts totem, …), een veelzeggende quote, …
TIP: dit is niet altijd zo makkelijk als het lijkt, soms helpt het als je hier later nog eens op terugkomt, als de rest van het portret al wat meer vorm gekregen heeft
Maak een account aan of meld je aan.
De eerste zinnen van je portret trekken de aandacht en zetten de toon
Je kan gaan voor een tekstje, voor een paar losse woorden (bv bijnamen, de scouts totem, …), een veelzeggende quote, …
TIP: dit is niet altijd zo makkelijk als het lijkt, soms helpt het als je hier later nog eens op terugkomt, als de rest van het portret al wat meer vorm gekregen heeft
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Even voorstellen’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Een portret maken is vertellen wie iemand is. Wat wil je de lezers van dit portret vertellen over jouw kind en wat liever niet?
Dit ben ik
Hoe zou jij jouw kind voorstellen? (leeftijd, geboortejaar, klas, hobby’s,
Waar wordt jouw kind blij van?
Wat zijn interesses van jouw kind? (bv. knutselen, sporten, natuur,..)
Welke medische informatie is belangrijk? (bv. een diagnose, een chronische ziekte, allergieën,..)
Mijn talenten
Wat doet jouw kind goed? Wat zijn zijn/haar talenten?
Waar is jouw kind/jij als ouder trots op?
Mijn levensverhaal
Welke belangrijke dingen heeft jouw kind al meegemaakt in zijn/haar leven?
Wat is een mooie of grappige herinnering?
Veiligheid en noodsituaties
Zijn er dingen die gevaarlijk kunnen zijn voor jouw kind?
Wie contacteer je best bij een noodsituatie?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Netwerk en verbondenheid’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Jouw kind is niet alleen. Er zijn mensen die belangrijk zijn in zijn/haar leven. In dit deel vertel je wie dat zijn en hoe zij helpen.
Netwerk
Wie zijn de belangrijkste mensen voor jouw kind?
Wie helpt jouw kind in het dagelijks leven? (familie, vrienden, therapeuten,...)
Welke steun van anderen is voor jullie echt belangrijk?
Communicatie
Hoe praat jouw kind het liefst met anderen (samen met een vertrouwenspersoon, met gebaren,..)
Hoe merken anderen dat het minder goed gaat met jouw kind?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Zelfstandigheid en dagelijks leven’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Hier beschrijf je wat jouw kind al zelf kan doen in het dagelijks leven. Je vertelt ook wat helpt bij dingen plannen of omgaan met veranderingen. Daarnaast leg je uit wat jouw kind nodig heeft om zich goed te voelen. Je geeft ook tips over wat echt helpt thuis, op school of op het werk.
Wat doet jouw kind zelfstandig (zoals zich aankleden, iets plannen...)?
Wat helpt jouw kind om taken te doen?
Hoe gaat jouw kind om met vaste routines of veranderingen?
Ondersteuning
Hoe kan jouw kind zijn/haar eigen mening duidelijk maken?
Welke kleine aanpassingen zorgen voor meer zelfstandigheid bij jouw kind?
Vrije tijd
Wat doet jouw kind graag in zijn/haar vrije tijd?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Groeien en drempels verlagen’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Hier kun je vertellen wat jouw kind helpt, niet alleen bij het leren, maar ook bij zijn/haar tewerkstelling of in de vrije tijd. Wat geeft je kind steun? Wat helpt om door te zetten, en hoe maak je moeilijke dingen makkelijker?
Hoe leert jouw kind het liefst? (zien, doen, luisteren...)
Wat helpt jouw kind als iets moeilijk is?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Toekomst en werk’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
In een portret kan je ook wat schrijven rond de toekomst van jouw kind. Dingen die belangrijk zijn voor anderen om te weten als ze met jouw kind aan de slag gaan.
Wat hoopt jouw kind later te doen (leren/werken)?
Welke hulp is nodig voor werk of op school?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Afsluitende inspriatie’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Je hebt nu verteld over het leven van jouw kind. Misschien wil je nog iets extra vertellen? Dat kan hier.
Wat moeten andere mensen écht weten over jouw kind?
Wat wens jij voor de toekomst van jouw kind?
Wat wil jij uitleggen zodat mensen jouw kind beter begrijpen? (Bijvoorbeeld iets dat vaak fout wordt gedacht.)
Andere ouders vullen soms ook in:
Een link naar een filmpje, artikel of verhaal dat hen geholpen heeft
Een mooie zin of uitspraak die hen raakt
Een woordenwolk met woorden die passen bij hun kind
Korte uitleg over de ziekte, beperking of diagnose van hun kind
Verhalen van het netwerk rond hun kind