De eerste zinnen van je portret trekken de aandacht en zetten de toon
Je kan gaan voor een tekstje, voor een paar losse woorden (bv bijnamen, de scouts totem, …), een veelzeggende quote, …
TIP: dit is niet altijd zo makkelijk als het lijkt, soms helpt het als je hier later nog eens op terugkomt, als de rest van het portret al wat meer vorm gekregen heeft
De eerste zinnen van je portret trekken de aandacht en zetten de toon
Je kan gaan voor een tekstje, voor een paar losse woorden (bv bijnamen, de scouts totem, …), een veelzeggende quote, …
TIP: dit is niet altijd zo makkelijk als het lijkt, soms helpt het als je hier later nog eens op terugkomt, als de rest van het portret al wat meer vorm gekregen heeft
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Even voorstellen’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Een portret maken is vertellen wie iemand is. Wat wil je de lezers van dit portret vertellen over jouw kind en wat liever niet? Wat maakt hem of haar uniek? Wat typeert jouw kind als persoon?
Dit ben ik
Hoe zou jij jouw kind voorstellen? (leeftijd, geboortejaar, klas, hobby’s, …)
Waar wordt jouw kind blij van?
Wat zijn interesses van jouw kind? (bv. knutselen, sporten, natuur,..)
Welke medische informatie is belangrijk? (bv. een diagnose, een chronische ziekte, allergieën,..)
Mijn talenten
Wat doet jouw kind goed? Wat zijn zijn/haar talenten?
Waar is jouw kind/jij als ouder trots op?
Mijn levensverhaal
Welke belangrijke dingen heeft jouw kind al meegemaakt in zijn/haar leven?
Wat is een mooie of grappige herinnering?
Dagelijks leven en routines
Wat vindt jouw kind leuk om te doen op een gewone dag? Welke gewoontes of routines zijn belangrijk voor jouw kind?
Hoe reageert jouw kind als er iets onverwachts gebeurt?
Veiligheid en noodsituaties
Zijn er dingen die gevaarlijk kunnen zijn voor jouw kind? (bv. allergieën, wegloopgedrag,..)
Wie contacteer je best bij een noodsituatie?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Drempels verlagen’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Kinderen met extra noden botsen soms op drempels. In dit deel vertel je over die drempels én hoe jouw kind geholpen kan worden. Wat werkt echt voor jouw kind? Denk aan hulpmiddelen, gewoontes, aanpassingen, communicatie, rustmomenten...
Redelijke aanpassingen
Wat heeft jouw kind nodig om goed te kunnen meedoen? (bril, hulpmiddel om te praten, iets om rustig te worden...)
Wat helpt jouw kind om zich beter te voelen en goed te kunnen werken? (denk aan vaste gewoontes, rustige plek, duidelijk stappenplan...)
Hoe leg je dingen het best uit aan jouw kind? (kort en duidelijk, met foto’s, stap voor stap...)
Thuis doen we dit zo: Kun je een concreet voorbeeld geven van hoe je dit thuis aanpakt?
Bijvoorbeeld: Hebben jullie een vaste en rustige plek voor huiswerk? Hoe praat je tegen je kind? Gebruik je korte zinnen of gebaren? Hoe ondersteun je je kind in moeilijke situaties?
Omgaan en omgeving creëren
Wat zorgt ervoor dat het lastig wordt voor jouw kind en hoe merk je dit aan hem/haar? (drukte, lawaai, nieuwe dingen...)
Wat helpt jouw kind om weer rustig te worden?
Wat moeten anderen nooit doen of zeggen tegen jouw kind? (Wat vindt hij/zij echt niet fijn?)
Waar voelt jouw kind zich het meest op zijn/haar gemak? (Thuis, in de natuur, bij een dier, op school...)
Zorg en ondersteuning
Wat helpt jouw kind als hij/zij het moeilijk heeft? (wat moet je doen of juist niet doen?)
Wat moeten mensen zeker weten die voor jouw kind zorgen? (thuis, op school, op kamp...)
Wat is voor jou als ouder belangrijk in de samenwerking met anderen?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Inclusie’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Als ouder wil je dat je kind erbij hoort en evenveel kansen krijgt als andere kinderen. Je kiest dus bewust voor inclusie, maar voor elke ouder ziet dat er wat anders uit. Uitleggen wat inclusie voor jullie betekent en waarom je deze keuze maakt, kan anderen helpen om jullie inclusietraject beter te ondersteunen.
Wat betekent inclusie voor jou als ouder en voor je kind?
Waarom is inclusie belangrijk voor jou? Hoe leggen jullie aan anderen uit wat inclusie is? (bijvoorbeeld aan een buur)
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Netwerk’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Inclusie waarmaken, dat doe je niet alleen. Het is belangrijk om je netwerk zichtbaar te maken zodat je laat zien dat jullie gesteund worden door anderen. De lezer van dit portret vormt een mooie aanvulling op dit netwerk en hoeft inclusie niet alleen waar te maken.
Relaties en verbondenheid
Wie zijn de belangrijkste mensen voor jouw kind?
Wat doet jouw kind graag samen met anderen?
Netwerk
Wie helpt jouw kind in het dagelijks leven? (familie, vrienden, therapeuten,...)
Welke steun van anderen is voor jullie echt belangrijk?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Toekomst/vooruitzicht’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
In een portret kan je ook wat schrijven rond de toekomst van jouw kind. Dingen die belangrijk zijn voor anderen om te weten als ze met jouw kind aan de slag gaan.
Wat hoopt jouw kind later te kunnen of te leren? (Bijvoorbeeld: ergens goed in worden, iets zelfstandig doen...)
Wat is een droom of wens van jouw kind (of van jullie als gezin)?
Hoe kunnen anderen helpen om deze dromen waar te maken?
Hier kan je een inleiding schrijven voor het hoofdstuk ‘Afsluitende inspriatie’. Wil je liever geen inleiding? Dan verwijder je deze tekst en laat je dit vak leeg.
Je hebt nu een portret gemaakt van jouw kind. Misschien wil je nog iets extra vertellen? Dat kan hier.
Wat moeten andere mensen écht weten over jouw kind?
Wat wil jij uitleggen zodat mensen jouw kind beter begrijpen? (Bijvoorbeeld iets dat vaak fout wordt gedacht.)
Andere ouders vullen soms ook in:
· Een link naar een filmpje, artikel of verhaal dat hen geholpen heeft
· Een mooie zin of uitspraak die hen raakt
· Een woordenwolk met woorden die passen bij hun kind
· Korte uitleg over de ziekte, beperking of diagnose van hun kind
· Verhalen van het netwerk rond hun kind